سلامت کلیه

مکمل ویتامین D در بیماری مزمن کلیوی

ویتامین D نقش مهمی را در عملکرد عضلانی، متابولیسم استخوان، سیستم ایمنی و قلبی و عروقی ایفا می کند. سطح سرمی ویتامین D در سیر بیماری مزمن کلیوی، به علت کاهش تولید توبوبلی و شرایط اورمیک، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

بیماری مزمن کلیه (CKD) نوعی بیماری کلیوی است که در طی آن (از چند ماه تا چند سال) به تدریج عملکرد کلیه کاهش می یابد.

امروزه CKD یک مشکل مهم بهداشت عمومی است که ممکن است با مشکلاتی چون اختلال در متابولیسم کلسیم و فسفات، بیماری قلبی عروقی، عفونت ها و همچنین پیشرفت اختلال عملکرد کلیه در ارتباط باشد.

مطالعات بالینی و اپیدمیولوژیک اخیر نشان داده است که  کمبود ویتامین D با فاکتورهای مهم خطر نارسایی قلبی و عروقی )چاقی، فشار خون بالا و دیابت) در بیماران مبتلا به CKD و در جمعیت عمومی ارتباط دارد.

نقش ویتامین D در بیماری مزمن کلیوی

در سال 2015 مطالعه ای تحت عنوان ویتامین D در بیماری مزمن کلیوی در ژورنال renal failure منتشر شد که به بررسی تاثیر مکمل های ویتامین D در بیماران CKD پرداخت. شواهد این مطالعه نشان داد که مکمل های ویتامین D ممکن است در پیش آگهی CKD مفید باشند.
داده های این مطالعه نشان داد که استفاده از مکمل ویتامین D می تواند جهت سیستم قلبی عروقی موثر و باعث کاهش حوادث قلبی عروقی شود. ویتامین D فعال می تواند هیپرتروفی میوکارد را در بیماران همودیالیزی مبتلا به هیپیر پاراتیروئیدیسم ثانویه ( SHPT ) کاهش دهد. بنابراین طبق شواهد این مطالعه ویتامین D ممکن است با کاهش مرگ و میر قلبی عروقی در بیماران همودیالیزی همراه باشد.

کمبود ویتامین D در بیماران با CKD که دارای پاسخ التهابی غیرطبیعی هستند، با اختلال در عملکرد ایمنی و در نتیجه حساسیت به عفونت و افزایش شیوع بدخیمی ها ​​همراه است. نتایج این مطالعه نشان داد که درمان با ویتامین D می تواند عملکرد ایمنی را در بیماران مبتلا به CKD بهبود بخشد.

طبق این مطالعه علل کمبود ویتامین D، عدم قرار گرفتن در فضای باز در بیمارانی که وضعیت جدی دارند، سوتغذیه و متابولیسم غیرطبیعی ویتامین D می تواند باشد. همچنین با توجه به اینکه در کشورهای در حال توسعه، شیوع کمبود ویتامین D در مناطق مختلف متفاوت است. یک عامل قابل توجه دیگر در علل کمبود ویتامین D، می تواند وضعیت اقتصادی اجتماعی جامعه باشد.

طبق نتایج این مطالعه شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد مکمل های ویتامین D ممکن است برای بیماران CKD مفید باشند. با این حال، دستورالعمل های فعلی فقط درمان ویتامین D را در بیماران با CKD متوسط همراه با SHPT و کمبود ویتامین D توصیه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *